Facebook
Twitter
LinkedIn
Partisa
  • Home
  • Nieuws
  • Blog
  • Dossiers
    • Management
    • Zorg
    • Welzijn
    • Mantelzorg
    • Overige
  • Contact
  • Partisa
welcome-705102_1280

Er is expertise en samenwerking nodig om een buurtfunctie te creëren.

6 april 2015CynthiaBlog, Management

In deze tijd van decentralisatie en het buurtgericht werken is een buurtfunctie opzetten helemaal een hot item. Vooral in langdurig zorgsettings is deze functie ideaal omdat het twee factoren met elkaar verenigt:

  1. De ruimte die er is in deze settings en kosten met zich mee brengen worden nuttig gebruikt en kunnen zelfs geld opleveren
  2. De plek is ideaal om ook informatie uit te wisselen over de zorginstelling zelf, zijn diensten en heeft meteen een signalerende functie

Het enige grote nadeel van deze settings is wel dat ze van oudsher vrij gesloten zijn en het moeilijk is om dit uit het systeem te krijgen. Als je wilt dat een buurtfunctie werkt dan moet je voor alles en iedereen open staan en dus ook je concullega’s (collega’s en concurrenten tegelijkertijd). Want samenwerking is een onderdeel van een buurtfunctie die overstijgend zou moeten zijn aan het eigen belang. Uiteindelijk is het doel dat de buurt er baat bij heeft ongeacht wie of wat de diensten levert.

Sociaal wijkteams doen niet wat ze moeten doen

Voor de sociale wijkteams is dit een klus waartoe maar weinig in staat zijn. Zij zien een ieder die bij hen aanklopt als potentiële cliënt waar men geld aan kan verdienen. Hoewel veel wijkteams subsidie krijgen van de gemeente zijn ze over het algemeen net zo gesloten voor samenwerking als de Nederlandse Bank voor dieven. Ik heb echter 1 schitterend initiatief ontdekt: Het netwerkuurtje van Sociaal Wijkteam Purmerend Centrum – Gors. Hoewel ook hier er een aantal grote aanbieders de subsidie voor dit wijkteam hebben gekregen staan ze toch open voor alles en iedereen die in de wijk werkzaam is. Ze stellen de deuren open en zo hoort het ook! Want dat is eigenlijk wat er verwacht wordt van gemeentes binnen het nieuwe beleid.

Durf ik te stellen dat dit succes mede komt omdat de organisator van dit wijkplein werkt binnen een welzijns organisatie. Ja dat durf ik, Clup Welzijn levert geen zorg en is gewend samen te werken en kennelijk zijn zij als een van de weinige in staat verder te kijken dan hun eigen belang en niet bang voor hun concullega’s.

Voorwaarde voor een succesvolle buurtfunctie

Voor een goede wijkfunctie moet je niet alleen je deuren open stellen, want dat is makkelijk zat! Een impressie van voorwaarden voor succes:

  • Netwerken en werken met social media. Veel mensen maken gebruik van facebook en twitter. Kies er een paar uit en plaats dagelijks leuke dingen die niet alleen betrekking hebben op je eigen organisatie. Reageer ook op reacties, wees interactief. Hiermee creëer je ook een eigen identiteit.
  • Niet elke euro afwegen maar investeren, het geld komt via een andere weg weer terug. Zeker in langdurig zorg instellingen is een buurtfunctie op zichzelf al een activiteit. Het geeft leven in de brouwerij, zorgt dat de buitenwereld naar binnen komt. Medewerkers hiervoor inzetten kost daardoor niet alleen loon, maar levert een goede sfeer, meer vrijwilligers en een goede naam op. Geen betere reclame dan mond op mond reclame! En reclame maken via de commerciële wegen kost veel meer geld.
  • Elke discipline moet ervan doordrongen zijn dat iedereen welkom is! Een gratis kop koffie maakt eveneens de drempel lager. Het is voor buitenstaanders onwennig om de zorg in uniformen rond te zien lopen, zorg dus dat zij wel een open en gastvrije houding hebben
  • Uitstapjes, “happy hours” en diners zijn altijd zeer gewild bij ouderen in de buurt. Dit kan je geld opleveren wanneer je het goed aanpakt! Vooral als er regelmaat in zit (wekelijks of maandelijks terugkomende activiteiten) zal de aanloop steeds groter worden.
  • Zet welzijns medewerkers in die een rol hebben in de buurtfunctie. Geef hen de ruimte om te netwerken en activiteiten op te zetten en motiveer ze om dingen aan te dragen voor social media.
  • Uit onderzoek in Rotterdam is gebleken dat vooral zorginstellingen die op een aanloop route zitten (in de buurt van winkels bijvoorbeeld) geschikt zijn. Mensen kunnen dan het functionele met het aangename combineren en lopen sneller even binnen.
  • Zorg dat er altijd mensen beschikbaar zijn om vragen te beantwoorden en een kantoor of vast aanspreekpunt op de route naar activiteiten toe ligt
  • Ruimtes bestemd voor de buurtfunctie moeten zich op de begane grond bevinden zodat men geen extra drempels ondervind door te moeten zoeken naar ruimtes. Ook hiervoor geld dat je sneller aanloop hebt en men eerder met vragen bij je aanklopt wanneer dit in de looproute ligt.

Coördinator buurtfunctie vraagt een bepaalde persoonlijkheid

Dat het niet voor iedereen is weggelegd om een buurtfunctie op te zetten is een feit. Netwerken, sociale interacties en weten wat voor activiteiten er nodig zijn om mensen te lokken kost meer tijd en expertise dan men vermoedt. Maar dit levert zeker ook resultaten op.

Ik hoop echt dat het komend jaar meer initiatieven ontstaan zoals het netwerkuurtje dat ik eerder benoemde en dat zorginstellingen beseffen dat ze daarmee hun functie in de buurt versterken. De deuren moeten open zodat we ons openstellen voor de wereld. Alleen dan kunnen we er ook zijn voor diegene die (nog) geen indicatie hebben en een participerende maatschappij vormen.

welcome-705102_1280
labels: Begeleiding, Buurtfunctie, Langdurig zorginstelling, Participatiewet, partisa, Partisiperen, Samenwerken, Sociaal Wijkteam, Zorg

Tweets:

Volg Partisa
  • Disclaimer
  • Sitemap
  • Contact
© 2014 Partisa