Facebook
Twitter
LinkedIn
Partisa
  • Home
  • Nieuws
  • Blog
  • Dossiers
    • Management
    • Zorg
    • Welzijn
    • Mantelzorg
    • Overige
  • Contact
  • Partisa
Partisa_blog_2jan2015

Goede verpleeghuiszorg, het kan in Nederland!

2 januari 2015CynthiaBlog, Management

Op dinsdag 16 december zond 1 vandaag een reportage uit over de kwaliteit in verzorgingshuizen. In beeld en aan het woord Kars Hazelaar, voorzitter raad van bestuur van Oppella. Opella heeft 35.000 cliënten en 23.000 medewerkers. Waarom kan goede zorg binnen de verpleeghuizen van Opella wel?

Regelarme zorg

In Opella werkt men met REGELARME ZORG. Ja u leest het goed! In zorgland zijn er ontzettend veel regels en een groot deel ervan zijn alleen nuttig voor de verzekeraars. Zo heb je de MEETWEEK VERANTWOORDE ZORG die inhoudt dat elk protocol en elke cliënt gemeten wordt en alle cijfers getoetst om naar de verzekering toe te sturen. Daarnaast het HKZ certificaat dat veel gemeentes nu ook verplichten bij zorginstellingen. Dit certificaat maakt dat OP PAPIER alles goed neergezet wordt, terwijl in de praktijk dat vaak anders loopt. Dit document moet overigens ook aan de lopende band worden bijgewerkt. Hierbij behoren ook de verplichte audits die voor grote organisaties enkele duizenden euro’s kosten. Zelfs deze heeft Opella AFGESCHAFT.

In gesprek met verzekeringen

Kars Hazelaar geeft aan dat hij met verzekeringen om tafel is gegaan en gevraagd heeft wat men nu zoal doet met al die informatie. De verzekeringen doen hier helemaal NIETS mee. Dus is Opella overgegaan op regelarme zorg. Hierdoor hebben ze 9% (ofwel ruim 3000) meer cliënten kunnen helpen. Het ministerie van VWS noemt Opella een voorbeeld van goede gezondheidzorg. Opella krijg op de waarderingssite www.zorgkaartnederland.nl dan ook hoge cijfers.

Goede zorg dat doe je door…….

Wat maakt dat deze cijfers zo hoog zijn en deze zorg zo goed is? Een opsomming die Kars hierover maakt:

  • te zorgen voor goed personeel
  • personeel goed trainen
  • personeel aannemen dat vakkundig is
  • fouten toe te geven
  • leren van de fouten die je maakt
  • communiceren over de fouten die gemaakt zijn
  • het management beperken
  • administratieve lasten verminderen
  • goede huisvesting
  • goede voorwaarden creëren voor medewerkers om hun werk te kunnen doen
  • goede bezetting
  • zorgen dat personeel zich gehoord voelt en van zich laat horen
  • teams motiveren om onderling een vinger aan de pols te houden
  • ALLES communiceren met de mantelzorger, zowel kleine als grote veranderingen, via mail of telefonisch op het moment dat het speelt
  • regelarme zorg toe te passen

Kars maakt zich wel zorgen over de bezuinigingen die voorspeld zijn. Zijn adviezen aan de politiek:

  • Creëer goede randvoorwaarden
  • Laat organisaties die het goed doen met rust en gewoon hun werk doen
  • Sluit organisaties waar de zorg beneden maat is, pak het management daar aan
  • ZORG DAT ER NIET MEER BEZUINIGD WORDT! Want dan gaat ook in Opella de druk te hoog worden en dit gaat ten koste van de kwaliteit

Wilt u ook zulke hoge cijfers en tevreden cliënten? Neem dan contact op met Partisa, wij kunnen u helpen dit te realiseren.

Contact

Tweets:

Volg Partisa
  • Disclaimer
  • Sitemap
  • Contact
© 2014 Partisa